Mit Museum er den arkæologiske afdeling
i Haderslev, de foretager bl.a. udgravninger og fører kontrol med fortidsminder
over hele Sønderjylland. Jeg har specifikt valgt Skoletjenesten. Jeg har i dag
været på museet til en interessant gennemgang af museets arbejde og funktion,
som en butik der skal sælge en vare, samtid med at de forsker, undersøger og
leder efter ny viden. Arkæolog Merete Essenbæk har været på Haderslev Museum i
7 år, med det er mere end 20 år siden hun sidst har været på en udgravning.
________________________________________________________________________________
Arkæologi Haderslevs pædagogiske profil
Arkæologi Haderslevs pædagogiske profil
Målgruppe og Indhold
Museets pædagogiske profil er med udgangspunkt i arkæologi
og den lokale og regionale danmarkshistorie ‐ i Sønderjylland.‐ inden for
perioderne: stenalder, bronzealder, jernalder, vikingetid, middelalder og
renæssancen. Indenfor disse perioder og tilhørende emner tilrettelægges, der
undervisningsforløb for alle aldersgrupper.
Der er tre centrale omdrejningspunkter i vores undervisning
:
- Hvad ved vi? (faglighed og viden)
- Hvordan ved vi det? (metodebevidsthed)
- Hvorfor er denne viden relevant (læring)
Undervisningstilbuddene tager udgangspunkt i museets særlige
læringsrum f.eks. udstillingen, udgravningen, kulturlandskabet eller det
læringsrum, som vi skaber, når vi kommer på besøg hos jer.
Fordybelse, kreativitet og ægthed
I et hvert af museets undervisningsforløb forsøger vi at
tilgodese forskellige læringsstile, og vi fokuserer på at få alle kompetencer,
sanser og intelligenser sat i spil. Kulturhistorien skal så vidt muligt gøres
levende og relevant for nutidens børn gennem leg, aktivitet og mødet med de
autentiske genstande eller rekonstruktioner heraf. Men også mødet med museets
aktører og professionelle vægtes høj. Aktiverende læringsformer som rollespil,
leg og fysisk udfoldelse har en central rolle ikke mindst for også at nå ikke‐bogligt
stærke elever.
Gennem varierede aktiviteter og undervisningsformer
understøttes undervisningens tema og giver eleverne mulighed for fordybelse og
kreativitet.
Det er vigtigt for os, at mødet med den enkelte elev tager
udgangspunkt i elevens forudsætninger, og at undervisningen er nærværende,
relevant og vedkommende.
Dialog og aktiv deltagelse
Undervisningsformen er dialogbaseret og procesorienteret og
tager udgangspunkt i elevernes aktive deltagelse, erfaring og refleksion. Det
er i gennem dialog, gruppearbejde, historiefortælling, mødet med autentiske
genstande og praktiske aktiviteter eleverne bliver indført i kulturhistorien.
April 2011
______________________________________________________________________________________
Mit Muserums arkæologiske afdeling, foretager bl.a. udgravninger
og fører kontrol med fortidsminder over hele Sønderjylland.
Udstillingerne omfatter Sønderjyllands historie fra ældre
stenalder til nyere tid, bl.a. de første spor af mennesker i Danmark, Danmarks
ældste grav, prægtige våbenfund fra Ejsbøl Mose, værksteder og stuer fra
historisk tid. Særudstillinger og en frilandsafdeling med oldtidsminder,
bindingsværkshuse, den prægdige mølle og gamle smedje, og ikke at forglemme
Gabestokken.
De har en skole tjeneste på musseret
Som bl.a. tilbyder:
Særligt tilrettelagte aktiviteter
Undervisningsmaterialer
Udlån af emnekasser
Foredrag på museet eller skolen
Desuden udgiver museet et nyhedsbrev kaldet
mikrolitten, mikrolitten er en lille pilespids af flint, som var uundværlig for
stenalderens jæger, det er også navnet på det nyhedsbrev fra byens
museer, et lille uundværlig, hvis man vil holde sig orienteret
om museernes undervisningstilbud.
De udskifter undervisningsaktiviteter ca. 2 gang om
året.
Et helt nyt tiltag på musseret er Gruttekassen, en
gruttesten er en sten med en fordybning, så man kan grutte mel. (male korn)
Aktivitetskasse om og med korn og landbrugets forhistorie
i tid.
Kassen indeholder en original gruttesten, som er egnet til
at grutte mel på, forskellige slags korn, korn til at grutte, et segl, en kopi
af en jernalderkop og de har lagt en cd med billeder af korn, arkæologiske
fund og landbrugs redskaber fra forskellige tidsepoker. På cd'en er
der også info til billederne og ideer til tværfagligt samarbejde med
forskellige fag.
En praktisk tilgang til undervisning kan være, at bage
boller med melet fra grutningen. Opskrifter til bagning af gammeldags brød,
følger med i kassen.
Man må bruge alle materialer i kassen og alt info må
kopieres mod kildehenvisning.
Jeg var så heldig at være med til at scanne en bylt fra
udgravningen i Hammelev, da jeg var fotograf på Haderslev Sygehus. D den arkæologiske udgravning i graven fra Maglemosetiden dukkede op som tillægsgevinst, sammen med nogle spor af en boplads fra samme periode da Arkæologi Haderslev i
2001 var i gang med at udgrave en landsby fra yngre romersk jernalder (ca. 200
- 375 e.Kr.) vest for kirken i Hammelev mellem Haderslev og Vojens.
I jernalderen, godt 8.000 år efter Maglemose-begravelsen, var der faktisk blevet bygget en gård direkte ovenpå graven, men heldigvis uden at ødelægge den!
I jernalderen, godt 8.000 år efter Maglemose-begravelsen, var der faktisk blevet bygget en gård direkte ovenpå graven, men heldigvis uden at ødelægge den!
Gravfund fra jægerstenalderen er uhyre sjældne i Danmark.
Men de få fund de på musseret kender til, viser at det i denne periode var en
udbredt skik at drysse rødbrændt okker ud over de døde, hvad enten begravelsen
foregik med eller uden ligbrænding.
De hidtil ældste kendte grave fra Danmark stammer fra den
sidste del af Kongemosekulturen og fra Ertebølle-kulturen, d.v.s. tiden mellem
ca. 6.000 og ca. 3.900 f. Kr. Fundet fra Hammelev er dateret til ca. 8.250
f.Kr. Det betyder altså, at deres kendskab til gravskikkene i oldtiden med ét
fund rækker godt 2.000 år længere tilbage end for blot få år siden.
Ved udgravningen tog de hele graven taget op i en stor kasse, så den kunne udstilles nøjagtig som den blev fundet.
Ved udgravningen tog de hele graven taget op i en stor kasse, så den kunne udstilles nøjagtig som den blev fundet.
Efter udgravningen har graven været undersøgt af forskellige
eksperter, så vi kunne få så meget som muligt at vide om den: Dele af den har været til CT-scanning på min afd. på Haderslev Sygehus.
Den hvide voksbylt I ser på lejet af ct-scanneren, er en
indkapsling af et fund, en klædebylt med knogler i. Meget porøst og
derfor indstøbt i voks. Det ældste menneske knogle fund nogen sinde.
Bylten på leget i CT-scanneren på Haderslev Sygehus. Foto: Carsten Rasch
Den hvide voksbylt I ser på lejet af ct-scanneren, er en indkapsling af et fund, en klædebylt med knogler i. Meget porøst og derfor indstøbt i voks.
Det der var i bylten viser sig, at være
det ældste fund af menneske knogler nogen sinde.
Musset skoletjeneste dækker hele Sønderjylland op til Kolding. Men der er kun ansat en fuldtids arkæolog og en hjælper i skåne job. Merete Essenbæk fortæller, at de fra opgave til opgave sammensætter et pædagogisk, lærende, inkluderende og aktiverende forløb. Det aftales med lærer og pædagoger om det ønsket emne, hvilken tid osv.. De råder nogle emnekasser som kan udlånes.
I spillet JEG ER ARKÆOLOG er du arkæologen, der skal gennemføre en udgravning fra A til Z eller fra sagen lander på skrivebordet, til resultaterne af udgravningen er offentliggjort i museets udstilling eller publikationer. Du skal styre gravemaskinen, holde budgetterne, håndtere fundene korrekt og finde ud af hvad du har fundet.
Undervejs møder spilleren mange af de udfordringer, arkæologen står overfor i den virkelige verden. På små videoer og faktaark kan spilleren både hente oplysninger om arkæologiske metoder og møde nogle af de naturvidenskabsfolk, som arkæologerne samarbejder med."
Kilde: http://www.museum-sonderjylland.dk
Skønne billeder fra udstillingen.
Se også mit besøg på musset.
Musset skoletjeneste dækker hele Sønderjylland op til Kolding. Men der er kun ansat en fuldtids arkæolog og en hjælper i skåne job. Merete Essenbæk fortæller, at de fra opgave til opgave sammensætter et pædagogisk, lærende, inkluderende og aktiverende forløb. Det aftales med lærer og pædagoger om det ønsket emne, hvilken tid osv.. De råder nogle emnekasser som kan udlånes.
Udstillingerne omfatter Sønderjyllands historie fra ældre
stenalder til nyere tid, bl.a. de første spor af mennesker i Danmark, Danmarks
ældste grav, prægtige våbenfund fra Ejsbøl Mose, værksteder og stuer fra
historisk tid. Særudstilling er og en frilandsafdeling med oldtidsminder,
bindingsværkshuse, den prægtige mølle og gamle smedje, og ikke at forglemme
Gabestokken. Merete Essenbæk fortæller, at et besøg der ender op med en eller
anden ting lavet af børnene selv, altid er en succes. De kan lige frem se, at
de bliver stolte over det de har lavet. Merete fortæller, at succesraten er
selvfølgelig at de lærer noget af det de ser, høre og føler, men også at de
kommer igen. Merete ligger ikke skjul på, at det handler om, at sælge varen.
Arkæologi som computerspil
Nyt og moderne tiltag, er et Arkæologi som computerspil
"Det nye computerspil JEG ER ARKÆOLOG henvender sig til
store børn og voksne, der gerne vil vide mere om, hvad arkæologi er, og hvordan
en arkæolog arbejder.
I spillet JEG ER ARKÆOLOG er du arkæologen, der skal gennemføre en udgravning fra A til Z eller fra sagen lander på skrivebordet, til resultaterne af udgravningen er offentliggjort i museets udstilling eller publikationer. Du skal styre gravemaskinen, holde budgetterne, håndtere fundene korrekt og finde ud af hvad du har fundet.
Undervejs møder spilleren mange af de udfordringer, arkæologen står overfor i den virkelige verden. På små videoer og faktaark kan spilleren både hente oplysninger om arkæologiske metoder og møde nogle af de naturvidenskabsfolk, som arkæologerne samarbejder med."
Kilde: http://www.museum-sonderjylland.dk
Skønne billeder fra udstillingen.