Wikipedia

Søgeresultater

fredag den 24. januar 2014

Arkæologi Haderslev - Museets Frilandsafdeling.

 Arkæologi Haderslev - Museets Frilandsafdeling.

Mit Museum er den arkæologiske afdeling i Haderslev, de foretager bl.a. udgravninger og fører kontrol med fortidsminder over hele Sønderjylland. Jeg har specifikt valgt Skoletjenesten. Jeg har i dag været på museet til en interessant gennemgang af museets arbejde og funktion, som en butik der skal sælge en vare, samtid med at de forsker, undersøger og leder efter ny viden. Arkæolog Merete Essenbæk har været på Haderslev Museum i 7 år, med det er mere end 20 år siden hun sidst har været på en udgravning.




________________________________________________________________________________    

Arkæologi Haderslevs pædagogiske profil


Målgruppe og Indhold

Museets pædagogiske profil er med udgangspunkt i arkæologi og den lokale og regionale danmarkshistorie ‐ i Sønderjylland.‐ inden for perioderne: stenalder, bronzealder, jernalder, vikingetid, middelalder og renæssancen. Indenfor disse perioder og tilhørende emner tilrettelægges, der undervisningsforløb for alle aldersgrupper.


 Alle undervisningstilbud understøtter grundskolernes arbejde med trinmål og Fælles Mål samt daginstitutionernes arbejde med pædagogiske læreplaner og ungdomsuddannelsernes faglige mål. Undervisning på museet såvel som udenfor museet f.eks. på arkæologiske udgravninger har desuden til formål at styrke børn og unges historiske bevidsthed.

Form og metode
Der er tre centrale omdrejningspunkter i vores undervisning :
  •    Hvad ved vi? (faglighed og viden)
  •     Hvordan ved vi det? (metodebevidsthed)
  •     Hvorfor er denne viden relevant (læring)
Undervisningstilbuddene tager udgangspunkt i museets særlige læringsrum f.eks. udstillingen, udgravningen, kulturlandskabet eller det læringsrum, som vi skaber, når vi kommer på besøg hos jer.
Fordybelse, kreativitet og ægthed
I et hvert af museets undervisningsforløb forsøger vi at tilgodese forskellige læringsstile, og vi fokuserer på at få alle kompetencer, sanser og intelligenser sat i spil. Kulturhistorien skal så vidt muligt gøres levende og relevant for nutidens børn gennem leg, aktivitet og mødet med de autentiske genstande eller rekonstruktioner heraf. Men også mødet med museets aktører og professionelle vægtes høj. Aktiverende læringsformer som rollespil, leg og fysisk udfoldelse har en central rolle ikke mindst for også at nå ikke‐bogligt stærke elever.
Gennem varierede aktiviteter og undervisningsformer understøttes undervisningens tema og giver eleverne mulighed for fordybelse og kreativitet.
Det er vigtigt for os, at mødet med den enkelte elev tager udgangspunkt i elevens forudsætninger, og at undervisningen er nærværende, relevant og vedkommende.


Dialog og aktiv deltagelse
Undervisningsformen er dialogbaseret og procesorienteret og tager udgangspunkt i elevernes aktive deltagelse, erfaring og refleksion. Det er i gennem dialog, gruppearbejde, historiefortælling, mødet med autentiske genstande og praktiske aktiviteter eleverne bliver indført i kulturhistorien.

April 2011

______________________________________________________________________________________

 
Mit Muserums arkæologiske afdeling, foretager bl.a. udgravninger og fører kontrol med fortidsminder over hele Sønderjylland.

Udstillingerne omfatter Sønderjyllands historie fra ældre stenalder til nyere tid, bl.a. de første spor af mennesker i Danmark, Danmarks ældste grav, prægtige våbenfund fra Ejsbøl Mose, værksteder og stuer fra historisk tid. Særudstillinger og en frilandsafdeling med oldtidsminder, bindingsværkshuse, den prægdige mølle og gamle smedje, og ikke at forglemme Gabestokken.

De har en skole tjeneste på musseret

Som bl.a. tilbyder:

  Rundvisninger i udstillingerne

 Særligt tilrettelagte aktiviteter

 Undervisningsmaterialer

 Udlån af emnekasser


 Foredrag på museet eller skolen

Desuden udgiver museet et nyhedsbrev kaldet mikrolitten, mikrolitten er en lille pilespids af flint, som var uundværlig for stenalderens  jæger, det er også navnet på det nyhedsbrev fra byens museer, et lille uundværlig, hvis man vil holde sig orienteret om museernes undervisningstilbud.

  De udskifter undervisningsaktiviteter ca. 2 gang om året.

Et helt nyt tiltag på musseret er Gruttekassen, en gruttesten er en sten med en fordybning, så man kan grutte mel. (male korn)

Aktivitetskasse om og med korn og landbrugets forhistorie i tid.

Kassen indeholder en original gruttesten, som er egnet til at grutte mel på, forskellige slags korn, korn til at grutte, et segl, en kopi af en jernalderkop og de har lagt en cd med billeder af korn, arkæologiske fund og landbrugs redskaber fra forskellige tidsepoker. På cd'en er der også info til billederne og ideer til tværfagligt samarbejde med forskellige fag.

En praktisk tilgang til undervisning kan være, at bage boller med melet fra grutningen. Opskrifter til bagning af gammeldags brød, følger med i kassen.

Man må bruge alle materialer i kassen og alt info må kopieres mod kildehenvisning.

Jeg var så heldig at være med til at scanne en bylt fra udgravningen i Hammelev, da jeg var fotograf på Haderslev Sygehus.  D den arkæologiske udgravning i graven fra Maglemosetiden dukkede op som tillægsgevinst, sammen med nogle spor af en boplads fra samme periode da Arkæologi Haderslev i 2001 var i gang med at udgrave en landsby fra yngre romersk jernalder (ca. 200 - 375 e.Kr.) vest for kirken i Hammelev mellem Haderslev og Vojens.
I jernalderen, godt 8.000 år efter Maglemose-begravelsen, var der faktisk blevet bygget en gård direkte ovenpå graven, men heldigvis uden at ødelægge den!

Gravfund fra jægerstenalderen er uhyre sjældne i Danmark. Men de få fund de på musseret kender til, viser at det i denne periode var en udbredt skik at drysse rødbrændt okker ud over de døde, hvad enten begravelsen foregik med eller uden ligbrænding.

De hidtil ældste kendte grave fra Danmark stammer fra den sidste del af Kongemosekulturen og fra Ertebølle-kulturen, d.v.s. tiden mellem ca. 6.000 og ca. 3.900 f. Kr. Fundet fra Hammelev er dateret til ca. 8.250 f.Kr. Det betyder altså, at deres kendskab til gravskikkene i oldtiden med ét fund rækker godt 2.000 år længere tilbage end for blot få år siden.

Ved udgravningen tog de hele graven taget op i en stor kasse, så den kunne udstilles nøjagtig som den blev fundet. 

Efter udgravningen har graven været undersøgt af forskellige eksperter, så vi kunne få så meget som muligt at vide om den: Dele af den har været til CT-scanning på min afd. på Haderslev Sygehus.
Den hvide voksbylt I ser på lejet af ct-scanneren, er en indkapsling af et fund, en klædebylt med knogler i. Meget porøst og derfor indstøbt i voks. Det ældste menneske knogle fund nogen sinde.
 
Bylten på leget i CT-scanneren på Haderslev Sygehus. Foto: Carsten Rasch
 


 

 
- Menneske knoglerne er blevet undersøgt af antropologer på Panum-instituttet i København.




Den hvide voksbylt I ser på lejet af ct-scanneren, er en indkapsling af et fund, en klædebylt med knogler i. Meget porøst og derfor indstøbt i voks.

 

Det der var i bylten viser sig, at være det ældste fund af menneske knogler nogen sinde.


 Se også mit besøg på musset.



Musset skoletjeneste dækker hele Sønderjylland op til Kolding. Men der er kun ansat en fuldtids arkæolog og en hjælper i skåne job. Merete Essenbæk fortæller, at de fra opgave til opgave sammensætter et pædagogisk, lærende, inkluderende og aktiverende forløb. Det aftales med lærer og pædagoger om det ønsket emne, hvilken tid osv..  De råder nogle emnekasser som kan udlånes.  

Udstillingerne omfatter Sønderjyllands historie fra ældre stenalder til nyere tid, bl.a. de første spor af mennesker i Danmark, Danmarks ældste grav, prægtige våbenfund fra Ejsbøl Mose, værksteder og stuer fra historisk tid. Særudstilling er og en frilandsafdeling med oldtidsminder, bindingsværkshuse, den prægtige mølle og gamle smedje, og ikke at forglemme Gabestokken. Merete Essenbæk fortæller, at et besøg der ender op med en eller anden ting lavet af børnene selv, altid er en succes. De kan lige frem se, at de bliver stolte over det de har lavet. Merete fortæller, at succesraten er selvfølgelig at de lærer noget af det de ser, høre og føler, men også at de kommer igen. Merete ligger ikke skjul på, at det handler om, at sælge varen.

De har en meget aktiv skole/børnehavetjeneste på museet.  



Arkæologi som computerspil

Nyt og moderne tiltag, er et Arkæologi som computerspil




"Det nye computerspil JEG ER ARKÆOLOG henvender sig til store børn og voksne, der gerne vil vide mere om, hvad arkæologi er, og hvordan en arkæolog arbejder.


I spillet JEG ER ARKÆOLOG er du arkæologen, der skal gennemføre en udgravning fra A til Z eller fra sagen lander på skrivebordet, til resultaterne af udgravningen er offentliggjort i museets udstilling eller publikationer. Du skal styre gravemaskinen, holde budgetterne, håndtere fundene korrekt og finde ud af hvad du har fundet.
Undervejs møder spilleren mange af de udfordringer, arkæologen står overfor i den virkelige verden. På små videoer og faktaark kan spilleren både hente oplysninger om arkæologiske metoder og møde nogle af de naturvidenskabsfolk, som arkæologerne samarbejder med."
Kilde:
http://www.museum-sonderjylland.dk

Skønne billeder fra udstillingen.